Vertrouwenspersoon
Een sociaal veilige en integere omgeving is voor iedere organisatie en werknemer belangrijk. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon bevordert een sociaal veilig werkklimaat. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon valt onder de Arbowet, al is het formeel gezien overigens geen verplichting.
Wanneer een werknemer op het werk slachtoffer wordt van discriminatie, pestgedrag, seksuele intimidatie of ander ongewenst gedrag is het prettig wanneer hij of zij terecht kan bij een vertrouwenspersoon. Deze kan zowel intern- als extern worden aangesteld.
Verplichting vanuit de Arbowet
Werkgevers zijn vanuit de Arbowet verplicht werknemers te beschermen tegen ongewenst gedrag. Zij moeten een procedure opstellen die van kracht wordt wanneer er daadwerkelijk sprake is van ongewenst gedrag. Onderdeel van zo’n procedure is vaak het aanstellen ban een vertrouwenspersoon waar medewerkers met hun klachten terecht kunnen.
Wat doet de vertrouwenspersoon
Medewerkers kunnen bij de vertrouwenspersoon terecht wanneer deze bijvoorbeeld klachten hebben over:
- discriminatie
- pestgedrag
- agressie en/of geweld
- ongewenste intimiteiten of seksuele intimidatie
De vertrouwenspersoon verzorgt de eerste opvang van de werknemer en geeft advies en hulp die nodig is. Het spreekt voor zich dat dit vertrouwelijk is. De vertrouwenspersoon is gehouden aan een geheimhoudingsplicht.
Daarnaast heeft de vertrouwenspersoon een informerende rol. Hij geeft informatie over eventuele oplossingen en klachtenprocedures. Daarbij kan hij het slachtoffert desgewenst ook begeleiden bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie of de bedrijfsleiding,
In- of externe vertrouwenspersoon
Bedrijven en organisaties zijn sinds 2020 verplicht hun medewerkers een veilige werkplek te bieden. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar wel aan te raden om het wettelijk verplichte psychosociale arbeidsbelasting (PSA) vorm te geven.
Externe vertrouwenspersoon via Werkcontact
Afhankelijk van de situatie kan een bedrijf er voor kiezen om een (externe) vertrouwenspersoon van buitenaf aan te stellen. Dit heeft vaak de voorkeur omdat een intern persoon als niet objectief gezien kan worden. Zo wordt het aanstellen van een HR-medewerker door de overheid ontraden omdat dit mogelijk tot conflictsituaties met het reguliere werk kan leiden. Het is daarom voor veel werkgevers zelfs onwenselijk of onmogelijk een intern persoon aan te stellen. Dat is ook de reden dat er veelal een externe vertrouwenspersoon wordt aangesteld. Vanuit Werkcontact wordt deze mogelijkheid ook aangeboden.
Joep Herni als vertrouwenspersoon
Vanuit Werkcontact kan Joep Herni optreden als vertrouwenspersoon. Joep heeft een ruime ervaring en is al sinds 1995 werkzaam in het HR-werkveld. Hij werkt graag oplossingsgericht en neemt de moeite mensen en organisaties ook echt te leren kennen. Joep is ook in te huren voor advies of het implementeren van een protocol.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over wat Joep Herni voor uw organisatie kan betekenen? Bel dan met 088-033 30 08 of vul het contactformulier rechtsboven op deze website in.